Projekty aranżacji okien wystawowych

Okna wystawowe stanowią najważniejszą wizytówkę punktów handlowo- usługowych. Odpowiednio zaaranżowane przyciągają uwagę klientów, zwiększając ich zainteresowanie oferowanymi produktami. W dużej mierze decydują o powodzeniu prowadzonego biznesu, stąd tak ważna jest przemyślana kompozycja i dbałość o każdy szczegół układu. Okna wystawowe, podobnie jak witryny sklepowe, eksponują proponowany asortyment (np. odzież, książki, artykuły spożywcze) oraz oferowane usługi (np. fryzjerskie, krawieckie, fotograficzne).

 

ARANŻACJA OKIEN WYSTAWOWYCH

W zależności od przyjętej taktyki marketingowej, aranżacja okien wystawowych może być tradycyjna, nowoczesna bądź ekstrawagancka. Profil działalności danej firmy decyduje o tym, czy prezentowany jest cały asortyment, czy jedynie wybrane produkty. Nie bez znaczenia są również dodatkowe ozdoby stanowiące tło ekspozycji np. związane z okresami świątecznymi (symbole świąteczne w formie naklejek na okno, napisów, figurek) lub świętami okazjonalnymi (Walentynki- czerwone serduszka, Dzień Kobiet- kompozycje kwiatowe).

Projekty aranżacji okien wystawowych zazwyczaj powiązane są z aktualną porą roku. Wystawy sezonowe kształtują atmosferę sklepu, zachęcając do zakupów. (Wiosna- dominacja zielonego koloru, bukiety wiosennych kwiatów; lato- intensywne barwy /żółty, pomarańczowy/; jesień- ciepłe odcienie brązu, pomarańcz, suche liście; zima- dominacja bieli i niebieskiego, wzory na szybie wykonane śniegiem w sprayu- gwiazdki, płatki śniegu, bałwanki).

 

KOMPOZYCJA WYSTAW

Ekspozycja w oknie wystawowym to najprostszy sposób na efektywną reklamę. W odpowiedni sposób zaprezentowane produkty, widoczne dla przechodniów, zwiększają liczbę potencjalnych klientów zainteresowanych kupnem oferowanego produktu (usługi). Szczególną uwagę klientów przyciągają wystawy usytuowane po obu stronach wejścia. Najlepiej gdy ekspozycja widoczna jest zarówno od zewnątrz, jak i od wewnątrz, choć stosowane są także cienkie ścianki pełniące rolę zasłony. Walory estetyczne wystawy podkreśla dobre oświetlenie, uwidaczniające wszystkie elementy witryny, oraz zgrana kompozycja kolorystyczna całości.

 

ROCZNY PLAN DEKORACJI

Produkty eksponowane w oknie wystawowym powinny być zmieniane w odpowiednich odstępach czasowych. (Nie za często- aby potencjalny klient zdążył zaznajomić się z każdą ofertą, ale i nie za rzadko- aby prezentowana wystawa była zawsze aktualna.)

Najkorzystniejszym rozwiązaniem marketingowym jest opracowanie projektu opisującego roczny plan dekoracji określający formę i detale kompozycji– kilkunastu tematów realizowanych w ściśle określonych dniach roku (średnio co 3 tygodnie). Pretekstem do modyfikacji wystawy są m.in. okresy świąteczne (Boże Narodzenie- choinka, bombki, nastrojowe światełka; Wielkanoc- koszyczki, pisanki, bazie) pory roku, święta okolicznościowe (Dzień Matki, Dzień Dziecka, Dzień Kobiet, Walentynki), sezony w modzie (wiosna- lato, jesień- zima).